Blog

E-bike met automatische versnelling – to do or not to do?

e-bike met automatische versnelling

Ben jij op zoek naar een nieuwe elektrische fiets, dan neem je vast en zeker een deep dive in de specs. Hoe lang gaat een accu mee? Waar moet de motor zitten? En hoe zit het eigenlijk met de versnellingen? In dit artikel duiken we in de verschillende versnellingssystemen voor je e-bike: de naafversnelling, derailleurversnelling en de traploze versnelling. Want is die e-bike met automatische versnelling nu wel zo’n goed idee? Laten we het uitzoeken!

Naafversnelling

We beginnen met de naafversnelling. Dit is het meest gebruikte systeem bij elektrische fietsen, waarbij de tandwielen verborgen zitten in de naaf van het achterwiel. Het aantal versnellingen is doorgaans beperkt tot 8, maar het kunnen er maximaal 14 zijn. Schakelen kan alleen wanneer je niet aan het trappen bent en is ook niet per se heel nauwkeurig. Een naafversnelling op je e-bike wordt voorzien van een tandriemaandrijving, waardoor het onderhoud zo goed als nihil is. Je gebruikt namelijk geen smering, dus het wordt geen zooitje! Het systeem is hierdoor schoon en onderhoudsarm, dus dat is absoluut een pluspunt. Laten we alle eigenschappen even op een rijtje zetten:

Eigenschappen naafversnelling

  • Zit in de achternaaf, waardoor het systeem onderhoudsarm is
  • Heeft meestal 8 versnellingen, maar maximaal 14
  • Minder efficiënt bij lagere snelheden
  • Is niet echt een topper op steile heuvels

Derailleurversnelling

Het tweede versnellingssysteem is de derailleurversnelling. Hier heb je te maken met een schakelmechanisme dat ervoor zorgt dat je de juiste versnelling kan kiezen. De tandwielen zijn zichtbaar in het achterwiel en je kan wel tot 27 versnellingen hebben. Ben je een sportieve fietser? Dan is dit systeem een zegen, want schakelen is soepel. Nadelig puntje: het systeem heeft wel meer onderhoud nodig en moet regelmatig afgesteld worden.

Eigenschappen derailleurversnelling

  • Traditionele versnelling met ketting en tandwielen op de casette
  • Tot maximaal 30 versnellingen
  • Meer versnellingen en efficiënt bij lagere snelheden
  • Vereist meer onderhoud, want is kwetsbaar voor vuil en weersomstandigheden

Maar, what about de e-bike met automatische versnelling?

De automatische versnelling is zeer nauwkeurig af te stellen en heeft geen vast aantal versnellingen. Het systeem is onderhoudsvrij en ziet er strak uit, want je ziet de tandwielen niet. Je hebt de keuze uit een handmatige en een automatische variant. De handmatige variant bedien je via de hendel aan je stuur en de automatische variant gaat tja, automatisch. Een e-bike met automatische versnelling is een zegen, want de fiets regelt alles voor je. Dit zorgt voor een zeer comfortabele rijervaring én optimale benutting van de actieradius.

Eigenschappen automatische versnelling

  • Soepel schakelen zonder de hoeven stoppen met trappen
  • Duurste optie, maar wel onderhoudsvrij
  • In principe geen maximaal aantal versnellingen
  • Altijd de juiste versnelling
  • Optimaal benutten van de actieradius

Heb je vragen over versnellingssystemen? Neem dan nu contact op óf kom proefrijden in ons Experience Center. Heb je problemen met je versnelling? Lees in dit artikel hoe je jouw versnellingssysteem kan repareren.